ДІАГНОСТИКА ПРОФЕСІЙНОГО РІВНЯ ПЕДАГОГІВ ВІДПОВІДНО
ДО ВИМОГ ПРОФЕСІЙНОГО СТАНДАРТУ
Професійний стандарт педагогічного працівника призначений для встановлення єдиних вимог до змісту та якості професійної педагогічної діяльності, для оцінки рівня кваліфікації педагогів при прийомі на роботу та при атестації, планування кар'єри, для формування посадових інструкцій і розробки державних освітніх стандартів педагогічної освіти.
Професійний стандарт педагога виконує функції, покликані:
- забезпечити координоване зростання свободи та відповідальності педагога за результати своєї праці;
- мотивувати педагога до постійного підвищення кваліфікації.
Проведене анкетування дозволяє виявити дефіцити та спланувати індивідуальний маршрут професійного розвитку кожного педагога, а також визначити основні напрямки методичної роботи по реалізації професійного стандарту в освітній організації.
Зі змістом професійного стандарту за професіями “Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти”, “Вчитель закладу загальної середньої освіти”, “Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)” педагогічні працівники були ознайомлені на педагогічній раді (протокол від 11.01.2021 №1) та детальніше розглядали основні положення стандарту на засіданнях методичних комісій.
В анкетуванні взяли участь викладачі предметів загальноосвітньої підготовки. Всі викладачі мають освітньо-кваліфікаційний рівень - магістр або спеціаліст (100%)
50% викладачів мають педагогічний стаж від 10 до 20 років, 37,5% - від 20 до 35 років та 1 особа (12,5%) - від 0 до 2 роки.
37,5% респондентів уважно ознайомилися з документом та брали участь в його обговоренні, 37,5% - уважно його читали та 25% - загально ознайомилися з документом (з цими респондентами додатково буде проведена робота по вивченню усіх розділів)
На питання “Як Ви вважаєте, що таке професійний стандарт педагогічного працівника?” респонденти відповіли так:
перелік загальних і професійних компетентностей викладача;
профстандарт дає змогу викладачам визначати чіткі орієнтири власного професійного розвитку, а також запобігатиме необ’єктивному оцінюванню професійних компетентностей під час атестації;
це перелік основних професійних компетентностей викладача;
допомога в професійному розвитку викладача;
перелік загальних і професійних компетенцій;
перелік професійних і загальних компетентностей викладача ;
документ, який визначає загальні та професійні компетентності вчителя, а також містить опис професійних компетентностей вчителя за кваліфікаційними категоріями;
професійний стандарт здійснює підготовку вчителів до підвищення їхньої кваліфікації.
100% респондентів визначили основну мету професійної діяльності педагога:
Всі викладачі (100%) знають, які розділи містить професійний стандарт.
100% респондентів правильно назвали статтю Закона “Про освіту”, в якій прописані моральні якості викладача.
Всі знають, що професійну та освітню кваліфікації вчителя закладу загальної середньої освіти підтверджують документи “диплом бакалавра” або “диплом магістра (спеціаліста)” (100%).
На питання “За якими умовами приймаються на посаду вчителя осіб, які не мають досвіду педагогічної діяльності” 100% викладачів дали правильну відповідь.
2 респондента (25%) невірно поставили у відповідність трудовим функціям їх професійні компетентності.
Всі педагогічні працівники вірно (100%) розставили види психологічної компетентності та характеристики, що становлять трудову функцію, в тому порядку, в якому вони вказані в професійному стандарті.
75% респондентів вважають, що їх професійний рівень відповідає вимогам професійного стандарту, а 25% - частково.
На питання “Якими інформаційно-цифровими компетентностями Ви володієте, використовуєте у своїй професійній діяльності?” респонденти відповіли так:
здатність використовувати цифрові технології в освітньому процесі;
здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, здійснювати пошук інформації та критично її осмислювати;
здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, критично оцінювати інформацію та оперувати нею;
інформаційна й медіа грамотність; грамотність даних; комунікація; співпраця; створення цифрового контенту; навички безпеки в Інтернеті та кібербезпека;
здатність використовувати цифрові пристрої, їхнє програмне забезпечення, цифрові сервіси для організації освітнього процесу;
здатність використовувати цифрові сервіси та технології для професійного розвитку .
Всі викладачі знають дату, з якої роботодавці будуть застосовувати професійний стандарт педагога.
До введення професійного стандарту 62,5% респондентів ставляться скоріше позитивно, а 37,5% - безумовно позитивно.
100% викладачів вважають, що введення професійного стандарту стане об'єктивним вимірником кваліфікації педагога та 85,7% - допоможе якісно відбирати педагогічні кадри в установи освіти та підвищить якість освіти.
Щоб бути викладачем ЗП(ПТ)О треба володіти такими знаннями та вміннями:
мати глибоке знання предмета, вміння бути посередником, розвинені суспільні навички, аналіз даних, зовнішній фокус, медіаграмотність;
здатність проводити інтегроване навчання, розвивати критичне мислення учнів, навчатися впродовж життя;
орієнтуватися в інформаційному просторі, розвивати критичне мислення учнів, навчатися протягом життя.
орієнтуватися в інформаційному просторі, здатність навчатися впродовж життя;
організовувати освітній процес з урахуванням правил БЖ, проводити профілактичні заходи, спрямовані на збереження та зміцнення здоров'я, розвивати критичне мислення здобувачів освіти;
добре володіти інформаційно-цифровими компетентностями, навчити учнів критично мислити, формувати та розвивати мовно-комунікативні вміння та навички здобувачів освіти;
використовувати навчальний матеріал з метою розвитку у здобувачів освіти професійних компетентностей, навчити учнів застосовувати їх на практиці.
На питання “Яку допомогу може надати Вам методист?” деякі респонденти просять надати практичну допомоги у створенні інтерактивних вправ, квестів, викладач фізичної культури просить надати індивідуальну методичну допомогу у доборі літератури та матеріалів для проведення уроків фізичної культури в умовах дистанційного та змішаного навчання.
Тому, у рамках роботи школи комп'ютерної грамотності буде проведений майстер-клас по створенню інтерактивних вправ у сервісах learningapps, Kahoot WordWall та інші.
Я вважаю, що викладачі уважно підійшли до вивчення професійного стандарту за професіями “Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти”, “Вчитель закладу загальної середньої освіти”, “Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)”, але робота у цьому напрямку буде продовжуватися впродовж всього навчального року.
Немає коментарів:
Дописати коментар